Verlengde cabines: Daimler Truck geeft uitleg

Sinds de aankondiging van de nieuwe Mercedes-Benz eActros 600 vragen veel mensen zich af of deze verlengde cabine wel in overeenstemming is met de Europese richtlijn voor maximummaten en gewichten. Daimler Truck had het juiste idee om de situatie samen te vatten.

Met de nieuwe ProCabin kan de maximale lengte van de combinatie worden overschreden, omdat deze voldoet aan uitvoeringsverordening (EU) 2021/535/XIII. Deze uitvoeringsverordening vult de huidige Richtlijn maten en gewichten aan op drie punten, waarvan de laatste twee gevolgen hebben voor de trekkercabine:

  • aërodynamische flappen met een maximale lengte van 50 cm zijn toegestaan aan de achterzijde van de oplegger, mits deze kunnen worden neergeklapt.
  • de maximumafmetingen van de zijflappen aan de achterkant van de cabine zijn niet vastgesteld
  • de cabine kan aan de voorkant worden verlengd zolang het volledige voertuig (trekker – oplegger) nog perfect binnen dezelfde grafieken past, d.w.z. een maximale externe draaicirkel van 12,5 m en een maximale externe interne draaicirkel van 5,30 m.

 

Met de ProCabin heeft Daimler Truck gebruik gemaakt van de laatste twee opties:

  • de cabine is aan de voorkant met 80 mm verlengd om een meer aerodynamische vorm te krijgen.
  • de nieuwe aerodynamische flaps aan de achterkant van de cabine meten ongeveer 500 mm, een toename van meer dan 200 mm in vergelijking met andere Actros cabines.

 

De (voorlopig enige) wielbasis van 4.000 mm biedt voldoende vrije ruimte in het chassis om componenten zoals accupakketten te herbergen. Daimler Truck heeft berekend dat een eActros e600 met de ProCabin een maximale lengte van 16 m78 kan bereiken en toch voldoet aan uitvoeringsverordening (EU) 2021/535/XIII.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo