De Mobiliteitsraad vindt dat een bijkomende uitbreiding van het wegennet voor de kilometerheffing voor zwaar vrachtvervoer meer negatieve effecten zou veroorzaken dan de beloofde positieve effecten. Dit advies op eigen initiatief zal zeker in de smaak vallen bij de drie transportfederaties.
Op voorstel van Minister van Mobiliteit Lydia Peeters zouden bijna 500 km bijkomende betolde wegen volgen op de recente uitbreiding met 686 km die gebeurde in het kader van het programmadecreet begrotingsopmaak 2024. “We vinden dat deze bijkomende uitbreiding voorbijgaat aan het bestaande draagvlak voor de kilometerheffing en we verwachten dat de negatieve effecten van deze uitbreiding groter zijn dan de beloofde positieve effecten. Hoewel de nieuwe uitbreiding wordt gekaderd binnen het Vlaams Energie- en Klimaatplan, is de maatregel niet ingebed in een gedegen mobiliteitsbeleid en is een louter fiscale maatregel. Zo ontsnapt de wijziging dus aan een grondig maatschappelijk debat”, aldus Tim Buyse (algemeen secretaris van de MORA).
Bovendien zou de voorgestelde uitbreiding een disproportionele impact hebben op binnenlandse (transport)ondernemingen. Door de specifieke selectie van nieuwe tolwegen zouden zij deze belastingverhoging – meer dan bij vorige uitbreidingen – harder voelen dan buitenlandse ondernemers, vindt de MORA. Dit zijn voornamelijk lokale wegen, omdat grote doorvoerroutes al belast zijn. Een andere interessante kanttekening bij de brief die de MORA naar de minister stuurde is dat de positieve impact van de vorige maatregelen op de modal shift nooit kon worden aangetoond.