Nog eens 500 km belaste wegen in Vlaanderen? ‘No pasaran’, zegt TLB

Terwijl het wegennet dat onderworpen is aan de kilometerheffing al met 686 kilometer werd uitgebreid tegen 1 januari 2024, lijkt het erop dat de Vlaamse regering, op voorstel van minister van Mobiliteit Lydia Peeters, de stap zes maanden later wil herhalen. De confederatie Transport & Logistics Belgium is uiteraard fel gekant tegen dit idee.

TLB vindt het onaanvaardbaar dat politici zich opnieuw afreageren op de transportsector. “Het is onmogelijk dat de substantiële verlenging, die nog maar enkele weken van kracht is, al geëvalueerd is”, zegt Benny Smets, huidig voorzitter van Transport & Logistics Belgium. “Het is totaal onmogelijk om in zo’n korte tijdspanne na te gaan of een maatregel aan de verwachtingen beantwoordt, vooral op het vlak van modal shift, en de gewenste doelstellingen bereikt om de verkeersveiligheid te verbeteren en transitoverkeer tegen te gaan. Het ontbreken van een goede evaluatie en de zwakke rechtvaardiging bevestigen onze overtuiging dat de verlengingsfasen niets meer zijn dan pure belastingverhogingen bedoeld om extra financiële middelen voor de overheid te genereren. De transportsector heeft meer dan genoeg van deze ontijdige belastingen, vooral omdat ze vooral Belgische transporteurs treffen. Logischerwijs maken zij veel meer gebruik van het lokale wegennet dan hun buitenlandse collega’s.”

TLB eist daarom een dringend onderhoud met minister Lydia Peeters.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo