De haven van Luik is ook een zeehaven!

De haven van Luik is, met een goederenverkeer van zo’n 21 miljoen ton, na Duisburg en Parijs niet alleen de derde Europese binnenhaven, maar ook een zeehaven… En dat al meer dan 80 jaar. Het eerste zeeschip meerde tijdens de jaren 30 in de haven van Luik aan. Vandaag mag de haven (vooral die van Monsin) meer dan een honderdtal kustvaarders per jaar verwelkomen. Die vervoeren voornamelijk speciaal staal dat uit Spanje en Groot-Brittannië wordt ingevoerd of naar het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Portugal wordt uitgevoerd. Daarnaast meerde op 13 november voor het eerst ook een kustvaarder in de haven van Argenteau aan, de H&S Bravery, die zo’n 1.600 ton Maasgrind heeft geladen dat voor Gunness, een Britse binnenhaven, was bestemd. Die operatie was mogelijk dankzij de baggerwerken in de Maas. Het laden is door het bedrijf Mategro en de organisatie van de aanloophaven door de firma Somef uitgevoerd, twee concessieondernemingen van de Autonome Haven van Luik. (Foto Somef)

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo