transport media logo

MAN TGX: nieuwer dan het lijkt…

Laat u niet misleiden door de geringe esthetische evolutie van de cabine: de nieuwe MAN TGX heeft veel meer te bieden dan een eenvoudige facelift, ook al is de technische revolutie pas compleet met de toekomstige 13-liter motor die alle merken van de Traton-groep gemeen zullen hebben. Op het eerste gezicht veranderen de carrosseriepanelen van de TGX niet veel. MAN heeft echter aangekondigd dat de nieuwe cabine zal bijdragen tot een vermindering van het brandstofverbruik met 8%. Vergeleken met de huidige TGX-cabine zijn de veranderingen minimaal, maar wel talrijk, en vooral het nieuwe ontwerp op de zijpanelen achter de deur is opvallend. De nieuwe koplampen helpen ook om de nieuwe TGX te onderscheiden van de oude, en hun stijl zal ook te vinden zijn in het hele TG-programma, van de kleine TGL tot de bouwvoertuigen. Het belangrijkste nieuwe kenmerk is de chauffeurspost, die volledig opnieuw is ontworpen. Naast het nieuwe dashboard, dat is voorzien van zeer aanpasbare displays, is de meest zichtbare nieuwe functie de nieuwe positionering van de TipMatic versnellingsbakbediening, die zich nu aan de rechterkant van het stuurwiel bevindt. Direct ernaast zit de schakelaar voor de nieuwe elektrische parkeerrem. Er is grote vooruitgang geboekt op het gebied van de stuurkolom, de stoelen en de ergonomie. Twee voorbeelden zijn daar voldoende bewijs van: alle functies van het centrale regelscherm worden bediend door een meeraderig stuurwiel (MAN Smart Select) dat ideaal gepositioneerd is ten opzichte van de rechterhand van de bestuurder, maar een polssteun voorkomt het schudden van de hand en helpt de chauffeur zonder dat hij zijn ogen te lang van de weg af moet houden. Een ander leuk detail: verschillende functies kunnen van buitenaf worden bediend, dankzij een mini-bedieningspaneel in de onderste deur: vijfde wiel verlichting, activering van de vier richtingaanwijzers of bediening van de zijruiten. Op het eerste gezicht kan men alleen maar spijt hebben van het ontbreken van een praktisch opbergvak voor mobiele telefoons met, waarom niet, inductielading. MAN heeft het principe van de Vario-bijrijderszetel behouden, waarvan de rugleuning kan worden neergeklapt om een tafel te vormen en die in optie draaibaar is. Het goede nieuws voor grote chauffeurs is dat de stoel nu 230 mm in lengte (+ 50 mm) kan worden versteld en dat het hoogteverstelbereik nu 120 mm is. Ook in het ‘afmetingen’-hhofdstuk is de onderste matras, die verkrijgbaar is in verschillende diktes tot 110 mm, 2000 x 700 / 800 mm groot. Tot slot is de opslagruimte in de grootste cabine 1.148 liter. De meest gevoelige nieuwigheid is hier de verplaatsing van de (optionele), die de beschikbare ruimte in de uitwendig toegankelijke opbergruimte niet meer opeet. Er werd ook een grote verbetering van het zicht rondom verwacht, aangezien de huidige TGX-cabine de grootste dode hoek op de markt heeft, en MAN heeft hier inderdaad aan gewerkt, maar we moeten nog even wachten op camera’s in plaats van de traditionele spiegels. Gamma TGX cabines
  • GX : buitenbreedte 2,44 m, verhoogd dak, tunnel moteur bas, hauteur debout de 2,07 m
  • GM : buitenbreedte 2,44 m, binnenhoogte 1,87 m,
  • GN : buitenbreedte 2,44 m, normaal dak, bonnenhoogte 1,57 m, zelfde bed als GX en GM
Gamma TGS cabines
  • FM : buitenbreedte 2,24 m, lange cabine en verhoogd dak
  • FN : buitenbreedte 2,24 m, lange cabine zonder verhoogd dak
  • NN : buitenbreedte 2,24 m, korte cabine (1,88 m)
Motoren Op mechanisch vlak evolueert de TGX nog niet: het motoraanbod blijft vergelijkbaar met het huidige gamma, aangezien Scania als eerste wordt bediend met de toekomstige 13-liter motor die de huidige D26 bij MAN zal vervangen. Als teken dat de nieuwe Traton-motor niet voor de nabije toekomst is, heeft MAN zijn D26-motor opnieuw bewerkt, wat zijn kernproduct zal blijven. Talrijke detailverbeteringen hadden al geleid tot een gewichtsbesparing van 70 kg op de Euro6D-generatie van deze motor, maar MAN legt vooral de nadruk op de volledig nieuwe elektronische managementarchitectuur die de TGX compatibel maakt met de toekomstige eisen van autonoom rijden. België zal deel uitmaken van de tweede golf van landen waar de nieuwe TGX beschikbaar zal zijn, wat betekent dat de eerste TGX’s naar verwachting in het vierde kwartaal van 2020 in België op de weg zullen zijn. Wordt vervolgd (dinsdag 11 februari): het nieuwe geconnecteerde MAN-aanbod en het exclusieve video-interview met Noël Essers, die ons zijn eerste indrukken gaf van de nieuwe TGX-cabine!

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.