Waterstofaangedreven Actros op test

De Mercedes-Benz Actros GenH2, die in 2020 wordt voorgesteld, is aan zijn prototypeloopbaan begonnen: sinds eind april rijdt hij op gasvormige waterstoftanks, maar Daimler Trucks is van plan om tegen het einde van het jaar over te schakelen op tanks voor vloeibare waterstof.

De eerste reeks tests is al aan de gang met een voertuig dat tot 40 ton is beladen en is bedoeld om na te gaan of de hele aandrijflijn in alle weersomstandigheden, wegomstandigheden en rijmanoeuvres correct functioneert. Momenteel wordt de test uitgevoerd op een gesloten circuit, maar Daimler Trucks is van plan om voor het einde van dit jaar te beginnen met testen op de openbare weg. In de tussentijd zal de belangrijkste technische ontwikkeling van de GenH2 de opslag van waterstof zijn. Om een actieradius van meer dan 1.000 kilometer met één tank brandstof te bereiken, zijn tanks met vloeibare waterstof nodig. De tanks zijn ook lichter en kleiner, wat het laadvermogen ten goede komt. Ingenieurs testen momenteel verschillende soorten tanks in het laboratorium, met de bedoeling deze tegen het eind van het jaar in het prototype te integreren.

Al deze tests moeten het ook mogelijk maken de levensduur van het voertuig te valideren. Voor Daimler Trucks moet de GenH2 voldoen aan dezelfde duurzaamheidseisen als een conventionele Mercedes-Benz Actros, d.w.z. 1,2 miljoen kilometer over tien jaar en in totaal 25.000 bedrijfsuren. Als alles volgens plan verloopt, zijn de eerste klantentests gepland voor 2023.

 

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo