Matexpo 2021: Truckmerken showen nieuwigheden

Met Matexpo kunnen de truckmerken na lange tijd opnieuw hun nieuwigheden tonen aan het publiek en dat doen ze ook. Ford Trucks komt voor het eerst met zijn bouwgamma naar Kortrijk, Iveco met de nieuwe T-Way, Renault Trucks met de nieuwe T en C, MAN met het nieuwe TG gamma, Mercedes met de Actros F, Volvo Trucks met de nieuwe FMX en DAF toont op Matexpo de XG+, het paradepaardje van zijn nieuwe gamma. Scania houdt het bij de XT.

Ford Trucks komt niet enkel met de F-Max trekker op de Belgische markt maar ook met bouwvrachtwagens, de Construction Series. Het gamma bestaat uit kippers, betonmixers en betonpompen en lichtere vrachtwagens. Net als de F-Max worden de zwaardere voertuigen aangedreven door de 12,7 liter Ecotorq motor maar dan wel in lichtere vermogensversies. Het gaat om 420 pk en 2.150 Nm of 480 pk en 2.500 Nm. Voor de transmissie is de 12,7 liter gekoppeld aan een handgeschakelde ZF met 16 versnellingen of een geautomatiseerde ZF met 12 gangen. De motorrem levert 320 kW remvermogen, een optionele intarder heeft 600 kW remkracht. De lichtere vrachtwagens worden aangedreven door de 9 liter Ecotorq (330 pk / 1300 Nm) gekoppeld aan een handgeschakelde of geautomatiseerde versnellingsbak met 9 verhoudingen. Ze hebben een motorrem van 220 kW. Qua aandrijvingen en ascombinaties zijn er voor alle voertuigtypes tal van mogelijkheden zoals een 4×2, 6×2, 6×4, 8×2 of 8×4.

Werfbevoorrading

Renault Trucks vernieuwde dit jaar zijn gamma’s voor het langeafstandstransport (T High en T) en de bouwsector (C en K). Op Matexpo zullen een Renault Trucks T 520 Evolution High Sleeper, een C 480 6×4 Optitrack en een Master RTWD 4×4 staan.

Renault Trucks heeft twee vrachtwagens specifiek voor de bouw: de K voor het zware werk in groeven en op werven en de C, die lichter is dan de K en gericht is op werfbevoorrading. De Renault Trucks C 480 6×4 Optitrack met AJK opbouw is met zijn inschakelbare hydraulische aandrijving op de voorwielen is daar een typisch voorbeeld van. Met de Optitrack kan de chauffeur op een gladde ondergrond tijdelijk extra tractie inschakelen. In vergelijking met een permanente aandrijving heeft een C met Optitrack een lager verbruik en een hoger laadvermogen. Daarnaast toont Renault Trucks voor de eerste keer in België de Master RTWD (Rear Twin Wheel Drive) 4×4, een Master specifiek voor de bouwsector.

DAF pakt op Matexpo uit met de nieuwe DAF XG+ FT (4×2), het topmodel met de grootste cabine van de nieuwe generatie trekkers. Met een inhoud van 12,5 m3 is de DAF XG+ nog 14% groter dan de huidige DAF XF Super Space Cab. Voor de aandrijving gebruikt DAF de gekende 10,8 liter Paccar MX-11 en 12,9 liter Paccar MX-13 motoren, die geoptimaliseerd zijn door het gebruik van nieuwe injectoren, een nieuwe cilinderkop en cilinderblok – waardoor hogere drukken mogelijk zijn – en zuigers en cilinderbussen van een nieuw ontwerp. De motoren worden gekoppeld aan een TraXon geautomatiseerde versnellingsbak die bij het wegrijden automatisch de meest ideale versnelling kiest. Uiteraard toont de Nederlandse constructeur op Matexpo ook typische bouwtrucks zoals een DAF CF FAW (8×4) tridem met open laadbak en Fassi 70 ton/meter kraan achteraan en een DAF LF FA (4×2) met haakarm van Alumac en koffer achter de cabine.

Slijtagevrije koppeling

Mercedes-Benz toont op Matexpo voor het eerst zijn Actros F, het basismodel met een Classic-cockpit en buitenspiegels in plaats van de MirrorCam. Deze Actros F 2548 6×2 heeft de nieuwe cabine in Bigspace-uitvoering, is opgebouwd met een containerhaaksysteem en wordt aangedreven door de 12,8 liter (480 pk / 2.300 Nm). Er zal ook een Arocs 6×4 Offroad staan met een dubbelgebruik kipper-trekker opbouw voorzien van veiligheidssystemen waaronder elektronische schokdempers voor actieve kantelbegrenzing. Deze Arocs 6×4 heeft ook Hydraulic Auxiliary Drive (HAD) waarmee de voorwielen tijdelijk kunnen worden aangedreven om meer tractie te hebben bij het wegrijden. Mercedes-Benz heeft ook permanente meerwielaandrijvingen van 4×4 over 6×6 en 8×6 tot 8×8.

Ook het topmodel van Mercedes ontbreekt niet op Matexpo, een Actros SLT 8×4 met de 15,6 liter (625 pk / 3.000 Nm). Deze SLT in korte wielbasis van 3,30 m met een zeer specifiek opbouwrek om elk type oplegger te kunnen aanpikken is uitgerust met een 16-versnellingsbak en de Turbo Retarder Koppeling (TRK) waarmee een treingewicht tot 180 ton geen enkel obstakel vormt. Die slijtagevrije TRK-koppeling is een aan te kruisen optie voor wie vaak manoeuvreert of zware lasten trekt en wil vermijden dat de klassieke plaatkoppeling snel verslijt of verbrandt. Ook twee Unimogs, een Sprinter, een elektrische eVito (rijbereik 360 km) en de nieuwe Citan vervolledigen de stand.

Volvo Trucks toont de nieuwe FMX met de volledig vernieuwde cabine. Een lagere deurlijn, slankere A-stijlen en nieuwe achteruitkijkspiegels geven de chauffeur een beter zicht op de omgeving. Net als de nieuwe FH en FM kan ook de FMX met een dodehoekcamera worden uitgerust voor een aanvullend beeld van de zij- en de voorkant van het voertuig. De FMX is nu ook uitgerust met een tractieregelingspaneel dat de chauffeur helpt om potentieel moeilijke situaties gemakkelijk en snel aan te pakken, zowel op de weg als offroad. De chauffeur kan de tractie vergroten door de sperdifferentiëlen in te schakelen met een draaiknop en tegelijkertijd de tractiestatus op het display bekijken.. Het tandemstel van 38 ton maakt een treingewicht tot 150 ton mogelijk. Met de vernieuwde voorste luchtvering is een voorasbelasting tot 10 ton – of 20 ton voor dubbele voorassen – mogelijk. Bij voertuigen met een gestuurde na- of voorloopas zijn de stuurhoeken vergroot, wat resulteert in een betere manoeuvreerbaarheid en minder bandenslijtage. De nieuwe Volvo FMX wordt geleverd met Adaptive Cruise Control (ACC) die nu werkt bij alle snelheden en zelfs tot stilstand.

Rocking Modus

Met de T-Way – de opvolger van de Trakker – heeft Iveco een nieuwe truck voor het zware werk offroad. De Iveco T-Way wordt aangedreven door de Cursor 13-motor die tot 510 pk levert, 10 pk meer dan in de Trakker. Voor lichtere configuraties is de T-Way ook te krijgen met de Cursor 9-motor. De motoren zijn gekoppeld aan de Hi-Tronix geautomatiseerde versnellingsbakken (12 of 16 versnellingen) met nieuwe functies zoals een Offroad Modus om te vertrekken op steile hellingen, een Rocking Modus om gemakkelijk met de aangedreven wielen uit een kuil te komen en een Creeping Modus voor ultra-lage snelheid bij stationair draaien. Naast permanente meerwielaandrijving kan de T-Way ook uitgerust worden met Hi-Traction, de hydrostatische voorwielaandrijving die tijdelijk voor aanvullende aandrijfkracht zorgt wanneer maximale tractie nodig is. Die Hi-Traction is ook verkrijgbaar op de Iveco X-Way die als light offroad meer geschikt is om op werven te leveren. Iveco toont op Matexpo ook de nieuwe Daily die optioneel nu ook met luchtvering (Air-Pro) te verkrijgen is. Voor de bouw is er een uitgebreide tractiecontrole (Traction Plus) voor een betere grip op gladde ondergrond en een Daily 4×4.

Bij het ontwerp van de nieuwe generatie betrok MAN heel wat vrachtwagenchauffeurs en dat leidde tot een overzichtelijk interieur, een ergonomische instap en handige bedieningselementen in het bestuurdersportier. Zo zijn er knoppen om de vier knipperlichten aan te zetten of om het venster aan de passagierskant te sluiten zonder dat de chauffeur in de cabine moet klimmen. De Duitse constructeur heeft van elk model een variant die geschikt is voor de bouw. Dat begint bij de TGE (3,5 ton) die niet enkel als klassieke bestelwagen maar ook als kipper – eventueel met dubbele cabine – te krijgen is. Voor het zwaardere werk zijn er de TGL (7,5 tot 12 ton), de TGM (12 tot 26 ton), de TGS (19 tot 50 ton) en de TGX (18 tot 41 ton). Net als de TGE kunnen de TGL en de TGM uitgerust worden met een dubbele cabine om maximaal zeven personen naar een bouwplaats te brengen. MAN biedt verschillende permanente meerwielaandrijvingen – tot 8×8 voor de TGS – en er is ook de HydroDrive voor wie tijdelijk extra tractie nodig heeft maar gewicht wil besparen. Daarnaast is er een luchtveringsysteem voor de bouw dat het rijcomfort verhoogt, ook in ruw terrein.

Liftbare tandemas

De Scania XT heeft een stevige bumper met in het midden een pin die een sleep van 40 ton aankan. In combinatie met een beschermplaat en de koplampbescherming heeft de XT een voorkant die met gemak tegen een stootje kan zonder dat de onderliggende constructie schade oploopt. Om makkelijker te manoeuvreren op een werf heeft Scania een elektrohydraulische stuurbekrachtingspomp (EAS) waardoor je minder kracht nodig hebt om te draaien aan het stuur. Het stuur komt na het draaien ook terug naar de oorspronkelijke stand. Verder is Scania de enige constructeur die een clutch on demand aanbiedt, een combinatie van de volledig automatische Opticruise (2-pedaal) met de meer controleerbare 3-pedaal versie. De chauffeur hoeft de koppeling niet te gebruiken maar kan dat doen om bijvoorbeeld het vermogen van de PTO te verhogen en tegelijkertijd nauwkeurig te manoeuvreren. Handig in de bouw is ook de liftbare en ontkoppelbare tandemas op een 6×4 of 8×4. Door een druk op een knop in de cabine komt de tweede aandrijfas omhoog wat leidt tot meer tractie, een lager verbruik, minder bandenslijtage en een kleinere draaicirkel.

Waar staan ze op Matexpo?

  • DAF: stand 508
  • Ford Trucks: stand R50
  • Iveco: stand 446
  • MAN: stand 520
  • Mercedes-Benz: stand 523
  • Renault Trucks: stand 443
  • Scania: stand 441
  • Volvo Trucks: stand A10

… en Transportmedia staat uiteraard op stand R53. Kom ons zeker een bezoekje brengen!

Lees alles over

video

Matexpo Awards 2023: alle winnaars op een rij

Het werd een 40e editie om niet snel te vergeten. De zon en de tropische temperaturen waren op Matexpo absoluut geen spelbreker, integendeel: Bijna 40.000 geïnteresseerden en liefhebbers vonden hun weg naar dé vakbeurs. En dat is voor de 357 exposanten cruciaal. INNOVATION AWARD Maar ook tijdens deze editie was het reikhalzend uitkijken naar de […]

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo