eDaily arriveert in België in Q2 23

Na de wereldpremière op de IAA in Hannover is het tijd voor de test- en marketingfase: de elektrische versie van de Daily begint zijn carrière begin volgend jaar, maar België zal pas deel uitmaken van de tweede golf van landen die bediend worden, in tegenstelling tot Nederland.

In vergelijking met andere grote elektrische bestelwagens heeft de Iveco eDaily een ladderchassis, vergelijkbaar met dat van een vrachtwagen. Dit betekent dat de batterijpakketten (van één tot drie), de elektromotor en de transferbak in het frame worden geplaatst, zonder dat er iets naar boven uitsteekt. In de bestelwagenversie bijvoorbeeld doet de eDaily geen enkel compromis op het gebied van nuttige hoogte. Wat het laadvermogen betreft zal de nieuwe 42S-versie met 4,25 ton MTM moeten worden gekozen om de ton laadvermogen te overschrijden, terwijl deze toegankelijk blijft voor houders van een B-rijbewijs. Over dit punt wordt in België nog steeds gedebatteerd, zoals we enkele dagen geleden al aangaven.

Mechanisch maakt de eDaily gebruik van een 140 kW FPT-motor die een maximumkoppel van 400 Nm levert. Ook de batterijpakketten (1, 2 of 3, afhankelijk van de behoeften) worden door FPT in Turijn geassembleerd uit de nieuwe generatie Microvast-cellen. Elk pakket heeft een capaciteit van 37 kWh theoretisch en 35 kWh reëel. Ze worden beschermd door een garantie van 8 jaar tot 250.000 km, inclusief vervanging wanneer de capaciteit minder dan 80% bedraagt. Deze batterijen bieden volgens Iveco een actieradius tot 400 km in de meest gunstige (stedelijke) omstandigheden.  Ze kunnen worden opgeladen in 22 kW bij langzaam opladen en tot 80 kW bij snel opladen.

Het andere kenmerk van de eDaily is dat hij bijzonder geschikt is voor allerlei soorten opbouw. Hij is verkrijgbaar als bestelwagen, dubbele cabine, minibus, chassis cabine en platform cabine met een MTM van 3,5 tot 7,2 ton. Net als de klassieke Daily kan hij bijvoorbeeld worden verkregen met een gesloten opbouw van 19,6 m3, met behoud van 3,5 ton trekvermogen. De eDaily is ook de enige elektrische bestelwagen die alternatieve asverhoudingen biedt op de versies 50C (3.6 of 4.44) en 72C (4.3 of 5.13). Tot slot heeft Iveco drie elektrische aftakassen geleverd (van 2,5 tot 15 kW) voor het aandrijven van gereedschap, een koelinstallatie, een kipper of een hefplatform.

Volgens onze informatie zullen de eerste demonstratiewagens van deze nieuwe elektrische auto in maart of april in België aankomen.

Lees alles over Iveco Belgium

Iveco Belgium

video

Veiligheidssystemen inzetten op de werkvloer (tip Boplan) – Logistics.TV 36

Bij het inzetten van veiligheidssystemen op de werkplaats is het cruciaal dat de juiste systemen worden geïnstalleerd. Geen enkele situatie is immers dezelfde en een standaardoplossing bestaat niet. Om hierbij op zeker te spelen doorloopt Boplan samen met de klant de verschillende stappen die nodig zijn om de juiste keuzes te maken. Er wordt een […]

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo