Afgelopen vrijdag vernieuwde carrosseriebouwer Cargo Lifting een goede traditie door lichte bedrijfswagenimporteurs, dealers en eigen klanten uit te nodigen voor zijn LCV Friday. Dit jaar konden de gasten, naast een nieuwe opslag- en parkeerhal, twee nieuwe producten zien, waaronder een ultralichte bestelwagen waarvan de opbouw is gemaakt uit gerecycleerde materialen.
Cargo Lifting heeft twee dergelijke bestelwagens geproduceerd, één op basis van een Renault Master en de andere op basis van een Iveco Daily, met de nieuwe EcoVan Ultralight panelen van Aluvan. Deze kits, die hun premiere vierden op de IAA Transportation beurs in Hannover, hebben twee interessante kenmerken: de sandwichpanelen waaruit ze bestaan hebben een kern van gerecycleerd PET en ze maken een hoog laadvermogen mogelijk. En waarom? Want Aluvan levert ze met in de binnenkant van het paneel geïntegreerde rails, waardoor een conventionele houten lat niet meer nodig is. Bij de twee bestelwagens van Cargo Lifting maakt dit een laadvermogen van een ton mogelijk, ondanks de laadklep. De tentoongestelde versies waren gebaseerd op een voertuig met enkele achterwielen, maar zelfs met dubbele achterwielen kan 750 kg worden vervoerd, 150 kg meer dan met een traditionele carrosserie. De volgende stap zal zijn het concept aan te passen aan een plancher-cabine, zodat het nuttige volume ook kan worden gemaximaliseerd voor bijvoorbeeld het vervoer en de bezorging van pakketten.
Cargo Lifting presenteerde ook zijn eerste conversies op basis van de Piaggio Porter NP6. Op LCV Friday werd een bestelwagen met een nuttig volume van 5,7 m³ en een aluminium-zink carrosserie voorgesteld. Het kan worden uitgerust met twee of drie kleppen en biedt een nuttige lengte van meer dan 3 meter.