[MATEXPO 2023] DAF XDC en XFC – Het plaatje is compleet

Na de achtereenvolgende lanceringen van het XF-, XG- en XG+-gamma, was nu de XD voor distributiedoeleinden aan de beurt. DAF gaat gezwind door op zijn elan met een uitgebreid aanbod dat werd ontwikkeld voor de bouw en speciale toepassingen in het algemeen.

Er waren mensen die vonden dat het hoog tijd was… en we kunnen ze geen ongelijk geven. Maar het geduld werd uiteindelijk rijkelijk beloond, want de Nederlandse vrachtwagenbouwer haalde de mosterd bij de eerdere nieuwkomers uit het gamma om chauffeurs een voertuig te bieden met een vergelijkbare kwaliteit, zelfs voor de moeilijkste opdrachten. Het zwaartepunt van het gamma ligt op bakwagens en trekkers die op alle mogelijke terreinen uit de voeten kunnen. Ze worden XDC en XFC gedoopt.

De looks van een ‘zware jongen’

Het design van de nieuwkomers verraadt onmiddellijk dat deze vrachtwagens voorbestemd zijn voor speciale missies. De nieuwe zwarte grille prijkt boven de stalen bumper, die af-fabriek in de kleur lavagrijs geleverd wordt. De bumper bestaat uit drie delen en ook hier schuilt een idee achter, met name de kosten voor het onderhoud en de herstellingen tot een minimum beperken. Verder zien we een stalen beschermingsplaat voor de radiator en twee led-mistlampen die voor extra bescherming diep in de bumper werden ingewerkt. Optioneel kan gekozen worden voor een draaiende instaptrede. Het robuuste karakter wordt verder benadrukt door de bodemvrijheid van 40 centimeter en een aanrijhoek van 25 graden.

Naast de klassieke 6×4 of 8×4 (XD, XF, XG, XG+) zien we ook nieuwe configuraties opduiken bij de XDC en XFC: een versie met vier assen en enkele aandrijving of het debuut van een 4×2, die speciaal ontwikkeld werd voor toepassingen waarbij regelmatig off-road gereden wordt en waar dat beetje extra tractie in zware omstandigheden best welkom is. Deze varianten zijn leverbaar met een vooras van acht of negen ton en een achteras van 13 ton met luchtvering en schrijfremmen.

Comfort. Bij speciale voertuigen is het niet altijd evident om aan boord te klauteren. DAF koos daarom voor goed geplaatste traptreden. Het stuur kan in verschillende posities worden ingesteld en tijdens het parkeren kan het in een verticale stand worden gezet. De instelmogelijkheden van de stoel zijn zeer ruim en chauffeurs zullen tevreden zijn met de vele opbergvakken.

Het dashboard is gebaseerd op dat van de grote broers. Het volledig digitale instrumentenpaneel getuigt van een uitstekende ergonomie. Alle rij-gerelateerde functies worden bediend via het stuur of via hendels aan het stuur. De secundaire functies worden bediend via fysieke schakelaars die netjes binnen handbereik liggen.
Qua cabine heb je de keuze tussen een korte cabine (Day Cab) of een slaapcabine, al dan niet met verhoogd dak (High Sleeper Cab of Sleeper Cab). De korte cabine voor de XF maakt dus een comeback, maar de binnenruimte is er flink op vooruitgegaan.

Op het vlak van de veiligheid neemt het nieuwe bouwgamma van DAF de troeven over van de nieuwe XF en XG: een grote voorruit, grote zijruiten met een zeer lage gordellijn en een ruit in de deur aan passagierszijde die uiteraard gepaard gaat met een opklapbare passagiersstoel. In sommige gevallen kan het rechtstreekse zicht worden geoptimaliseerd met een extra zij- of achterruit. De digitale zichtsystemen DAF Corner View en DAF City Turn Assist zijn ook van de partij.

PXP, de grootste vernieuwing

Het minste wat je kan zeggen is dat de zware regenval tijdens de testritten zorgde voor de ideale omstandigheden om de pluspunten en het vermogen van het nieuwe gamma te ontdekken. De belangrijkste (optionele) nieuwigheid, de inschakelbare hydraulische voorwielaandrijving PXP, kwam perfect tot zijn recht. Dit systeem kwam tot stand in samenwerking met Paul Nutzfahrzeuge en heeft als voordeel dat het pas geactiveerd wordt als het echt nodig is. Dat levert enorm veel brandstofbesparing op in vergelijking met vierwielaandrijving, die doorgaans gepaard gaat met hoge onderhoudskosten en een hoog brandstofverbruik.

Technisch gezien is de naaf van elk wiel van de voorste as uitgerust met een hydraulische motor die een koppel heeft van minstens 6 Nm in combinatie met een druk van maximaal 435 bar. Deze motoren worden aangestuurd door een hydraulische pomp die rechtstreeks op de aftakas van de motor is gemonteerd. Dat zorgt voor een gewichtsbesparing en ook meer ruimte op het chassis.

Deze optie is leverbaar op de 4×2-versies van de on-road uitvoeringen van de XD en XF. Dit robuuste en onderhoudsvriendelijke systeem wordt geactiveerd door middel van een schakelaar op het dashboard en is beschikbaar in de eerste vier versnellingen vooruit en in de eerste en tweede versnelling achteruit. Het wordt automatisch geactiveerd van zodra er slip op de aangedreven wielen wordt geregistreerd. Hoe groter de slip achteraan, hoe meer tractie de voorwielen bieden.

En dan zijn er nog de functies ‘Rock-Free’ en ‘ASR-Off’, die ervoor zorgen dat het voertuig zich sneller uit de voeten kan maken op een gladde ondergrond.

Motoren

Het nieuwe gamma wordt aangedreven door de Paccar MX-11- en MX-13-motoren die een vermogen leveren tussen de 300 en 530 pk. Ze worden standaard gekoppeld aan de geautomatiseerde TraXon-versnellingsbak, maar op vraag van de klant kan die worden voorzien van speciale off-road software. Schakelen gaat bijzonder vlot en bij hoge motortoerentallen om de snelheid op zwaar of heuvelachtig terrein in stand te houden.

Hal 5

DAF staat zoals traditioneel in Hal 5 met een 300 m2 grote stand en stelt er 3 voertuigen tentoon. Een DAF XD 450 FAW (8×4) bakwagen met Palfinger kraan en haakarm, een DAF 530 XG+ FTM (8×4) trekker voor uitzonderlijk vervoer en een DAF XFC 480 FT (4×2) trekker in Construction uitvoering. Daarnaast worden er nog een dozijn voertuigen met verschillende opbouwen op diverse andere standen en zichtlocaties tentoon gesteld.

Lees alles over DAF Trucks België

DAF Trucks België

video

Bekijk de volledige uitzending – Transport & VAN.TV 62 (Kanaal Z)

Transport & VAN.TV presentatrice Virginie Claes gaat op bezoek bij Paccar Parts Europe in Eindhoven om de vijftigste verjaardag te vieren. Verder nog in deze uitzending:  Een unieke inkijk in de Truck Trading Group Samen Sterk bij DHL Express De goede relatie tussen Mercedes-Benz Trucks en 4D Trans De elektrische transitie door de ogen van […]

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo