[MATEXPO 2023] Diepladers en semidiepladers – Flexibiliteit gevraagd

In de bouwsector moeten heel wat machines die zich zelf niet over langere afstanden kunnen verplaatsen naar de werf gebracht worden. Daarvoor worden dan diepladers of semidiepladers gebruikt. Om deze toch relatief dure producten rendabeler in te zetten, vragen de aannemers en bouwfirma’s om meer flexibele producten, zodat ze ook kunnen ingezet worden voor het vervoer van bijvoorbeeld containers en grondstoffen.

De meeste diepladers en semidiepladers voor de bouwsector vallen in het lichtste segment, met andere woorden in combinatie met een trekker of vrachtwagen vallen ze nog binnen de wettelijke afmetingen en gewichten voor vrachtcombinaties. Omdat de bouwmachines ook steeds zwaarder worden verschuiven de treingewichten meer richting 60 ton. Zwaardere diepladers en semidiepladers vormen een kleiner segment en worden meer gekocht door transportspecialisten en de heel grote bouwondernemingen. Maar in het bestek van dit artikel concentreren we ons op het lichtere segment.

Naast opleggers komen hier ook veel aanhangwagen diepladers en semidiepladers. Die kunnen immers door een kipper naar de werf gebracht worden, waarna de kipper zonder zijn aanhangwagen aan het werk kan. Sommige bedrijven hebben van dit segment hun core-business gemaakt, zo bracht bijvoorbeeld Faymonville als aanvulling van het gamma het gamma MAX Trailer uit. Of het nu gaat om het transport van graafmachines, boormachines, scrapers, wielladers, asfaltmachines, breekmachines of dumpers – het MAX Trailer gamma omvat semidiepladers van het gamma MAX100, diepladers type MAX510, aanhangwagens uit de series MAX300 en MAX600 en platformopleggers type MAX200.

Veelzijdigheid

Om een dieplader of semidieplader veelzijdiger te kunnen inzetten voorzien de constructeurs een breed scala aan opties zoals extra sjorogen in de laadvloer voor het vastzetten van de lading, extra stukken om de laadvloer te verbreden, aanvullende verlichting, verlengde rampen, elektro-hydraulische bediening van de rampen, diverse lengte-uitvoeringen voor de laadvloer, gieksleuf, opbergkisten, container twistlocks en werklichten.

Een voorbeeld van die veelzijdigheid zijn de semidiepladers van A&C Noyens. Hans Noyens aan het woord: “A&C Noyens maakt semidiepladers op maat. Wij passen onze semidiepladers aan en niet omgekeerd. Onze semidiepladers zijn multifunctioneel door gebruik van HF-E Tridec fusee gestuurde assen. Door het plaatsen van een gesloten laadbak op de zwanenhals kan die dienst doen als opbergruimte. Op het lagere gedeelte is deze oplegger voorzien van twistlockbalken zodat deze trailer probleemloos 20-voet containers kan meenemen. Onze opleggers kunnen ook voorzien worden van hydraulisch bediende oprijrampen of een volledig gesloten opbouw, zodat een grote laadruimte ontstaat die wind en regen bestendig is.”

Die veelzijdigheid vinden we ook bij de Fliegl ZPS 200 terug, een 2-assige schamel semidieplader, die zowel bouwmachines als rol- of afzetcontainers kan meenemen. In het zeven meter lange laadbed zijn 4 pneumatische vergrendelingshaken voor containers verwerkt die tot 5,6 ton kunnen belast worden, naast 16 sjorogen met 5 ton trekkracht.

Nieuwigheden

Om problemen met overbelading op de eerste as van een aanhangwagen uit te schakelen komt de firma Gheysen & Verpoort met de airpush drawbar. Maxime Verpoort: “We komen op Matexpo inderdaad met een nieuw gepatenteerd product. Het is een systeem toepasbaar op een schamel aanhangwagen waarbij door middel van een luchtbalg de dissel naar beneden geduwd wordt. Zo kan men bij een overladen vooras van de aanhangwagen het systeem inschakelen en wordt de vooras ontlast (tot zelfs 1000 kg). Dat heeft als voordeel dat je ook meer tractie krijgt op de aandrijfassen van de vrachtwagen. Dit kan handig zijn als de vrachtwagen niet volgeladen is. Bijkomend kan de dissel volledig tegen de grond gezakt worden om bijvoorbeeld containers langs voor te laden. De disselhoogte is door dit systeem pneumatisch verstelbaar, zo kan men gemakkelijk aankoppelen met vrachtwagens die verschillende koppelhoogtes hebben.”

The Truck Company komt naar Matexpo met een Europese primeur, een nieuw type voertuig uit het Kässbohrer gamma. De 3-assige dieplader K.SLA HS is een dieplader die én uitschuifbaar is én uitgerust met een hydraulisch heffend bed om op de zwanenhals te kunnen rijden. Het voertuig kan worden geleverd met een hardhouten vloer en met een grid vloer. Kris Dobbelaere, General Manager van The Truck Company: “Dit is de ideale oplegger om hoogtewerkers en dergelijke te vervoeren, maar hij kan ook gebruikt worden voor extra lange ladingen. Vervoerders die twijfelen welk type voertuig te kopen, kunnen met deze all-rounder heel veel markten aan. Het voertuig is gebouwd in verenstaal S700MC, waardoor het eigen gewicht wordt beperkt en het brandstofverbruik gaat zakken.” De K.SLA HS wordt standaard geleverd in een 48 ton configuratie met een meeloopas achteraan, met verschillende sjorringen van 5, 8 en 10 ton en verbreedconsoles tot 3150 mm.

Mol heeft een volledig hertekend gamma diepladers, specifiek ontworpen voor het vervoer van allerhande aannemersmateriaal en gericht op het middelzwaar gamma van graafmachines. Bruno Rogard van Mol hierover: “Bij het ontwerp is een grote aandacht geschonken aan de gebruiksvriendelijkheid van de dieplader. Ieder type lading (machines, toebehoren, betonelementen, bekistingen, …) kan op een snelle en eenvoudige manier correct vastgezet worden. Hiervoor zijn talrijke en goed toegankelijke vasthechtingspunten op en naast de dieplader voorzien. Bovendien zijn de diepladers eenvoudig te verbreden zonder uitschuivende delen of losse planken. Dankzij het verlaagd leeggewicht is er een maximaal laadvermogen.”

De nieuwste uitbreiding in het Nooteboom aanhangwagen semidieplader programma met draaischamel, is de 3-assige luchtgeveerde middenas aanhangwagen semidieplader met centrale assen. Deze aanhangwagen, type ASDS-33-03(EB), is uitermate geschikt voor het transport van kleinere en middelgrote machines. Het ontwerp kenmerkt zich door een zeer sterk en robuust chassis, gecombineerd met een zeer laag eigen gewicht. Inclusief hydraulisch bedienbare opritten bedraagt het leeggewicht slechts ca. 6.700 kg. Zo is het technisch laadvermogen van deze 3-assige middenas aanhangwagen bij lage snelheid maar liefst 33 ton en bij 90 km/uur 25,8 ton. De lage laadvloerhoogte van slechts 860 mm maakt deze aanhangwagen ook zeer geschikt voor het vervoer van hoge ladingen.

Diepladers op Matexpo 2023

• A&C Noyens (hall 3)
• A&D Trucks & Trailers (hall 4)
• ATS Rauw (hall 4)
• Dezeure (hall 4)
• Faymonville / Max Trailer (hall 4)
• Ludo Pauwels / Fliegl (hall 4)
• Mol (hall 4)
• Nooteboom (hall 4)
• Pacton (hall 4)
• The Truck Company / Kässbohrer (hall 4)
• Van Bouwel (buitenzone)

Lees alles over

video

Matexpo Awards 2023: alle winnaars op een rij

Het werd een 40e editie om niet snel te vergeten. De zon en de tropische temperaturen waren op Matexpo absoluut geen spelbreker, integendeel: Bijna 40.000 geïnteresseerden en liefhebbers vonden hun weg naar dé vakbeurs. En dat is voor de 357 exposanten cruciaal. INNOVATION AWARD Maar ook tijdens deze editie was het reikhalzend uitkijken naar de […]

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo