Het was 1993… Volvo Trucks gaf zijn F-serie een opvolger en de FH was geboren. Een nogal revolutionaire truck voor die tijd, waarvan het concept tot op de dag van vandaag is blijven bestaan. Dertig jaar later is het tijd om het te vieren…
Even een geheugensteuntje: de F in de F10 / F12 / F16-serie stond voor ‘Forward control’ en de H die aan de F vastzat, stond voor ‘High cab’. En in feite viel de FH meteen op door de binnenruimte die hij de bestuurder bood, vooral in de legendarische Globetrotter XL-versie. Deze cabine was comfortabeler, aerodynamischer, maar ook veiliger en veel lichter en was een belangrijke factor in het succes van de FH. Mechanisch gezien was de 16-liter motor weliswaar overgenomen van de vorige generatie, maar de komst van een volledig nieuwe 12-liter motor (de D12) met zijn beroemde elektronische pompverstuivers was opmerkelijk.
Deze eerste versie van de FH (waarvan de FM in 1998 werd afgeleid) werd in 2001 volledig vernieuwd en in 2012 opnieuw, met aanhoudend succes. Vandaag de dag is de FH veruit het meest geproduceerde model in de geschiedenis van Volvo Trucks, met meer dan 400.000 geproduceerde eenheden. En vandaag de dag is het de elektrische versie die het model nieuw leven inblaast en in de pas laat lopen met de nieuwe trends in het wegtransport.
“De eerste generatie Volvo FH was een game-changer die het concept van de moderne truck volledig veranderde. Sindsdien zijn we nieuwe standaarden blijven stellen in het wegtransport en hebben we nog vijf generaties van deze truck gelanceerd. De formule voor ons succes is het gebruik van de allernieuwste technologie op een manier die altijd duidelijke voordelen oplevert voor onze klanten en chauffeurs. Als bewijs van het succes van onze voortdurende inspanningen voor verbetering en evolutie, ben ik er erg trots op dat de Volvo FH de enige truck is die drie keer is uitgeroepen tot ‘International Truck of the Year’,” zegt Ylva Dalerstedt, hoofd van het langeafstandssegment bij Volvo Trucks ter gelegenheid van de verjaardag.