Bij DHL Express in Brussel installeerde Shell niet alleen 125 laadpunten maar ook een systeem om elektrische voertuigen wagens slim op te laden. Dynamic Load Balancing laat het toe om de volledige vloot op te laden terwijl binnen de machines blijven draaien en zonder dat het net overbelast wordt.
Een van de voorwaarden voor de elektrificatie van transport is de introductie van intelligente oplaadsystemen. Als een vloot voertuigen moet worden opgeladen wanneer ze bijvoorbeeld terugkeren naar het depot, kan dit een piek in het verbruik veroorzaken of zelfs een tijdelijke overbelasting van het distributienetwerk. Er bestaan echter systemen om dit risico te beperken.
Shell Recharge Solutions heeft zo’n systeem geïnstalleerd in het DHL Express-depot in Brussel, rekening houdend met de laadinfrastructuur, het energiegebruik van onder andere de sorteermachines en de zonnepanelen van het bedrijf. “Zodra personeel bijvoorbeeld transportbanden aanzet en er acuut meer stroom nodig is, stuurt de software een signaal naar de laadpunten om de laadsnelheid te verlagen. Daarnaast houdt de software rekening met de zonne-energie die de zonnepanelen terug leveren aan het elektriciteitsnet. Dit allemaal opdat het elektriciteitssysteem niet overbelast wordt”, aldus Job Schepers, productmanager bij Shell Recharge Solutions.