In Bourg-en-Bresse is de serieproductie van de elektrische trucks van het zware Renault Trucks-gamma van start gegaan. De Franse fabrikant kan hier profiteren van de ervaring die de afgelopen vier jaar is opgedaan in de fabriek in Blainville-sur-Orne, waar de elektrische trucks uit het middelzware segment al in serie worden geproduceerd.
De Renault Trucks E-Tech T en C worden op dezelfde productielijn geassembleerd als hun diesel equivalenten. Aan het einde van de lijn gaan ze naar een speciale ruimte van 5.200 m2, de Renault Trucks E-Tech Factory, waar de elektrische aandrijfeenheid (EDU – Electric Drive Unit) wordt geassembleerd en waar de transmissie en de batterijen worden geïnstalleerd. Net als andere voertuigen met verbrandingsmotor worden de elektrische trucks vervolgens onderworpen aan een aantal tests.
De Renault Trucks E-Tech T en C zijn ontworpen voor bouwwerkzaamheden in de stad, regionale distributie en afvaltransport. Om aan zoveel mogelijk behoeften te voldoen, kunnen ze worden uitgerust met drie soorten aftakassen: elektrisch, elektromechanisch of op de versnellingsbak. Met een toelaatbaar totaalgewicht tot 44 ton zijn ze verkrijgbaar als 4×2 en 6×2 trekkers, met een diepe cabine en een wielbasis van 3.900 mm. In bakwagenconfiguratie zijn ze beschikbaar in 4×2, 6×2 en 8×4 tridem, met korte of diepe cabine, met keuze uit elf wielbasissen, variërend van 3.900 tot 6.700 mm.
De Renault Trucks E-Tech T en C kunnen worden uitgerust met twee of drie motoren met een maximaal vermogen van 490 kW. Renault Trucks maakt voortaan gebruik van de nieuwe Li-Ion accu’s, ontwikkeld door Volvo Group en Samsung SDI, die 42% meer capaciteit hebben dan de vorige generatie. Klanten kunnen kiezen uit vier, vijf of zes batterijpakketten met een capaciteit van 390 tot 540 kWh. Deze accu’s kunnen worden opgeladen met wisselstroom (AC) tot 43 kW of met gelijkstroom (DC) tot 250 kW. Volgens Renault Trucks kan de actieradius oplopen tot 300 km zonder tussentijds opladen.