Rijbewijs: wat kan er veranderen

De hervorming van het rijbewijs heeft een belangrijke stap voorwaarts gezet met de stemming door het Parlement over een resolutie die nog moet worden gevalideerd door de lidstaten. Het dossier zal in ieder geval niet worden afgesloten tijdens deze zittingsperiode.

Sommige van de door het Parlement goedgekeurde maatregelen hebben een directe impact op het wegvervoer en zijn bedoeld om meer mensen aan te trekken voor het beroep. Zo zal een programma voor begeleid rijden 17-jarigen (categorieën C en C1) in staat stellen om praktische rijervaring op te doen en kennis te maken met het beroep naast een ervaren bestuurder. “Het woord “begeleid” is cruciaal in de tekst die wordt voorgesteld voor de herziening van het rijbewijs. Een 17-jarige die een vrachtwagen bestuurt onder toezicht van een ervaren chauffeur die naast hem in de cabine zit, is een vorm van verlengde praktijkopleiding. Dit zal de kloof tussen school en autorijden een heel stuk overbruggen. We zijn blij dat het Parlement dit heeft begrepen”, zegt Raluca Marian (IRU), die dit ziet als een grote stap voorwaarts in de strijd tegen het chauffeurstekort.

Er zal ook worden gewerkt aan een Europees kader voor de erkenning van rijbewijzen en kwalificaties van vrachtwagenchauffeurs uit derde landen. Verschillende Europese landen (de meest recente is Spanje met Marokko) sluiten al bilaterale overeenkomsten in die zin. “De ontwikkeling van een geharmoniseerd en transparant Europees kader voor de erkenning van rijbewijzen en kwalificaties van beroepschauffeurs uit derde landen is van cruciaal belang. Bestuurders uit derde landen moeten dezelfde rechten genieten als Europese bestuurders. Om dit te bereiken moeten hun rechten in alle lidstaten worden erkend en gerespecteerd. We hebben chauffeurs uit derde landen nodig om de lokale talentenpool aan te vullen en de leemtes op te vullen”, aldus Raluca Marian.

Als de door het Parlement aangenomen tekst door de Raad wordt bekrachtigd, zal Europa een nieuwe stap zetten ten gunste van emissievrije bestelwagens: momenteel kunnen de lidstaten individueel het verkeer van elektrische bestelwagens van 4,25 ton met rijbewijs B toestaan, maar dit zou een uniforme Europese regel worden.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo