Transporteurs willen “overbodige” regels door de versnipperaar

De Vlaamse werkgeversorganisatie Voka voert met de papiervernsipperaar in de aanslag campagne tegen de overdaad aan regelgevingen waar ondernemers mee te maken krijgen onder de noemer “Vlaamse Snipperdagen.” Bij de vijftien gecontesteerde regelgevingen vinden we liefst drie verzuchtingen van de transporteurs terug. Benny Smets, transporteur bij Ninatrans en voorzitter van Febetra, legt uit waarom deze regels door de versnipperaar mogen. 

Een eerste pijnpunt zijn de als “onrealistisch” bestempelde taalvereisten voor vrachtwagenchauffeurs. Benny Smets legt uit wat dat op het terrein betekent. “In tijden van chauffeurstekorten vind je in onze bedrijven veel chauffeurs met een buitenlands achtergrond. De examens voor de vijfjaarlijkse opfrissing van de Code 95 moeten volgens de wet evenwel in de taal van het gewest worden afgelegd, terwijl veel van onze chauffeurs die talen niet (voldoende) machtig zijn. Een eerste stap naar een oplossing is gezet: in Vlaanderen wordt inmiddels een tolk voorzien. In de toekomst zouden we graag zien dat deze examens ook in het Engels afgelegd kunnen worden, wat tenslotte een wereldtaal is.”

Tweede kandidaat voor de versnipperaar is de wildgroei aan lokale tonnageverboden. “In nogal wat gemeenten heerst een “not-in-my-backyard”-mentaliteit, waardoor lokale besturen ervoor opteren om zwaar vervoer uit hun gemeente te bannen. Als transporteur hebben we er geen probleem mee dat dit gebeurt op kleine wegen, maar op wegen die perfect toegerust zijn voor het wegvervoer zou dit niet mogen. We worden verplicht om soms tientallen kilometers aan onlogische omwegen te maken, wat tijd (en dus geld kost) maar ook extra uitstoot met zich meebrengt. Een vorm van bovenlokaal overleg over deze tonnageverboden zou kunnen vermijden dat transporteurs slachtoffer worden van de egoïstische, populistische ingrepen van lokale besturen.”

Opvallend derde punt op het lijstje zijn de boetes voor overlading van vrachtwagens. “Het gaat hierbij niet om zaken als ladingzekering of overschrijding van de maximaal toegelaten massa,” verduidelijkt Benny Smets. “We hebben het hier over de overschrijding van het gewicht per as. Bij een distributievrachtwagen die verschillende stops maakt, wordt het gewicht op de voorste assen groter naarmate de truck achteraan leger wordt. Wordt zo’n truck halverwege of naar het einde van zijn traject tegengehouden, dan dreigen boetes voor overschrijding van het gewicht op die assen. Die lopen vaak op tot duizenden euro’s, terwijl er geen oplossing voor dit fenomeen is. Lading naar achteren verplaatsen zou pas onveilig zijn!”

De Voka-campagne “De Vlaamse Snipperdagen” loopt van 8 mei tem 8 juni 2024. Na afloop zullen de Vlaamse ondernemers bekendmaken wat de top-3 is aan te versnipperen regels en wetten. Via de website Vlaamse Snipper Dagen kan iedereen een stem uitbrengen op de regel die hem een doorn in het oog zijn. Of de campagne resultaat oplevert, valt uiteraard te bekijken na de verkiezingen …

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo