Met de onthulling van de nieuwe FM-cabine en tal van andere ingrijpende evoluties in het gamma zware voertuigen (FH, FH16 en FMX) nam Volvo Trucks iedereen in snelheid (de officiële lancering was pas voorzien voor volgende week dinsdag).
Met enkele subtiele wijzigingen onderscheidt de FM/FH anno 2020 zich van de in 2013 gelanceerde uitvoeringen (V-vormige koplampen nog prominenter aanwezig en een nieuw design van de grille), maar de echte innovaties spelen zich op een ander niveau af.
Beginnen doen we met de FM want hier gaat het wel degelijk over een nieuwe cabine, ook al kan je dat niet zien aan de buitenkant. De nieuwe cabine van de Volvo FM is één kubieke meter groter en de ingenieurs hebben uitgebreid werk gemaakt van een betere zichtbaarheid voor de bestuurder. Dit manifesteert zich in lagere zijruiten, afgeslankte buitenspiegels en een dodehoekcamera aan passagierszijde. Binnenin zien we een hertekend dashboard dat het echter niet deelt met de FH. In beide modellen heeft Volvo Trucks een 12” scherm in hoge resolutie voorzien waarop de chauffeur belangrijke informatie kan aflezen. Het instrumentenpaneel van de FM kreeg opnieuw een plaats aan de rechterkant waardoor de vernieuwing van de FM-cabine toch net iets ingrijpender is dan bij de FH. De nieuwe Volvo FM heeft een optioneel 9-inch secundair dashboardscherm voor infotainment, navigatiehulp, transportinformatie en camerabewaking. Het valt ook op dat de bedieningsknop van de I-Shift kleiner is geworden wat een positieve impact zal hebben op de bewegingsvrijheid van de bestuurder.
Ook de FH zit in het nieuw
Volvo Trucks maakt van het lanceringsmoment gebruik om de FH een verjongingskuur te geven. Dit zagen we onlangs ook bij de nieuwe TGX van MAN. De FH is nu ook uitgerust met het nieuwe 12” scherm in combinatie met het secundair 9” dashboardscherm en de vernieuwde bediening van de I-Shift. Met een adaptief grootlicht voegt de FH hier bovendien een primeur aan toe. De grootlichten worden automatisch uitgeschakeld wanneer het voertuig tegenliggers of een ander voertuig van achteren nadert.
FMX: meer krachtpatser dan ooit
De FMX kon uiteraard niet achterblijven. Het tandemstel van 38 ton maakt een treingewicht tot 150 ton mogelijk. Bovendien is de voorste luchtvering vernieuwd, waardoor een voorasbelasting tot 10 ton, of 20 ton voor dubbele voorassen, mogelijk is.
Een bedrijf dat 22 uur op 24 uur quasi volcontinu rijdt, moet het verschil kunnen maken op vlak van brandstofverbruik. En dat doet Laiterie des Ardennes uit Libramont. Dankzij de implementatie van Volvo Trucks I-Save kunnen ze een grote brandstofbesparing realiseren. Laiterie des Ardennes is actief in de melkindustrie en haalt de melk rechtstreeks op […]
Voor het eerst heeft een Mercedes eActros 600 zijn accu’s opgeladen met een vermogen van 1.000 kilowatt. Dit vond plaats in het testcentrum in Wörth am Rhein en is de eerste stap op weg naar de commercialisering van de Megawatt Charging System (MCS) standaard. De MCS-standaard is gezamenlijk ontwikkeld door verschillende fabrikanten (waaronder Daimler Truck) […]
Op 1 juli treedt Gerrit Marx terug als CEO van de Iveco Group om CEO te worden van CNH Industrial. Hij wordt aan het roer van de Italiaanse fabrikant opgevolgd door de Zweed Olof Persson. Olof Persson werd geboren in 1964 en was CEO van AB Volvo Group van 2011 tot 2015. Daarna werd hij […]
Suys, voorheen gekend als Building Shutter Systems, is een Belgische producent van oplossingen voor zonnewering en rolluiken. Voor het transporteren van deze producten naar hun verdelers in binnen- en buitenland heeft Suys een vloot van zeven eigen voertuigen. De nieuwe aanwinst is een DAF XG 480 FAR LD. De nieuwe DAF draagt de nieuwe firmakleuren. […]
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.