transport media logo

Renault Optifuel Lab 3 rapport: -12,5% in verbruik

Renault Trucks heeft zes maanden praktische tests uitgevoerd met zijn onderzoeksprototype Optifuel Lab 3: in vergelijking met een conventionele combinatie kon dankzij de verschillende technologische innovaties het brandstofverbruik met 12,5% worden verminderd.

Het eerste wat opvalt aan het Optifuel Lab 3-laboratoriumvoertuig is de cabine, die iets naar voren is verlengd, zoals toegestaan door de nieuwe Europese regelgeving inzake maten en gewichten. Dit is niet de enige oplossing dat Renault Trucks gebruikt om de luchtpenetratie te verbeteren, maar de optimalisering van de aerodynamica is de eerste factor die Renault Trucks naar voren schuift om het eindresultaat van – 12,5% (of – 3,75 l/100 km) te rechtvaardigen.

De andere bronnen van winst zijn het gebruik van Michelin geconnecteerde banden met zeer lage rolweerstand, Total-smeermiddelen met lage viscositeit voor de motor, de versnellingsbak en de achteras, en voorspellende functies voor een zuinige rijassistentie. Tot dusver zijn dit “slechts” verfijningen van oplossingen die reeds in serieproductie worden toegepast. Waar Optifuel Lab 3 nieuwe wegen inslaat, is het Rankine-warmteterugwinningssysteem, dat bestaat uit de plaatsing van een warmtewisselaar op het uitlaat- of koelcircuit. Vergeet niet dat een goed derde van de energie die door de brandstof wordt geleverd, vandaag als warmte verloren gaat. In een Rankine-systeem activeert de door de wisselaar teruggewonnen energie een externe verbrandingsmotor die ofwel een alternator ofwel rechtstreeks de krukas of de versnellingsbak van de verbrandingsmotor aandrijft. Renault Trucks geeft niet aan hoe het het Rankine-principe toepast op zijn Optifuel Lab 3-prototype.

Het is nu afwachten welke van deze nieuwe technologieën Renault Trucks in de nabije toekomst in zijn serieproductie zal integreren.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.