Hyvia/Renault biedt in 2022 bestelwagens op waterstof

Hyvia, een joint-venture van Renault en waterstofspecialist Plug Power, heeft een prototype van een Renault Master met waterstofaandrijving getoond, en de bijhorende waterstofinfrastructuur. De Renault Master H2-Tech zal in de loop van volgend jaar op de markt komen.

Het prototype maakt gebruik van een brandstofcel van 30 kW die waterstof omzet in elektriciteit voor de aandrijving, die opgeslagen wordt in een batterij van 33 kWh om de energiebevoorrading tijdens het rijden te verzekeren. Daarbij komt enkel waterdamp vrij. De waterstofvoorraad van 6 kg (4 tanks van 1,5 kg) kan net zo snel bijgevuld worden als een dieseltank bij een Master met verbrandingsmotor, en zorgt voor een rijbereik van 500 km. Het laadvolume van de Renault Master H2-Tech bedraagt 12 m³.

Allemaal mooi, maar de waterstofinfrastructuur is voorlopig nog beperkt. Daarom ontwikkelt Hyvia ook een waterstofstation, dat zelf groene waterstof produceert of bevoorraad kan worden met tankwagens. Zowel de voertuigen als de brandstofcel zullen in Frankrijk gebouwd worden. Later wil Hyvia nog meer brandstofcelvoertuigen gaan maken.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo