Daimler Truck en Toyota willen hun Aziatische trucks samenvoegen

Daimler Truck Holding en Toyota Motor Corporation hebben een memorandum van overeenstemming ondertekend om hun respectieve dochterondernemingen Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation en Hino Motors Ltd samen te voegen. De partners hopen deze overeenkomst vóór eind 2024 af te ronden.

Mitsubishi Fuso is een van de filialen van Daimler Truck in Azië (de andere is BharatBenz in India). Het produceert de Fuso Canter die in Europa wordt verkocht, evenals een reeks vrachtwagens en bussen die voornamelijk in Azië en Zuid-Amerika worden verkocht (maar vanaf 2020 niet meer in de Verenigde Staten). Hino Motors van zijn kant exporteert zijn vrachtwagens over de hele wereld, maar zijn situatie is delicaat sinds moederbedrijf Toyota onthulde dat Hino gegevens over schadelijke emissies voor bepaalde motoren had vervalst. Als gevolg daarvan werd Hino uitgesloten van een gepland partnerschap tussen Toyota en Isuzu. Mitsubishi Fuso en Hino zullen samenwerken op het gebied van onderzoek, inkoop en productie binnen een nieuw op te richten onderneming, waarin Daimler Truck Holding en Toyota Motor Corporation gelijke aandeelhouders zullen zijn.

Het doel van deze fusie is tweeledig: het creëren van een Japanse fabrikant van wereldformaat en het versnellen van de ontwikkelingen op het gebied van nieuwe aandrijvingstechnologieën. Op dit gebied zullen de twee giganten ook samenwerken in het kader van het CASE-plan (Connected/Autonomous & Automated/Shared/Electric) van Daimler Truck. In dit stadium zijn de waterstoftechnologieën (waarvan Toyota een fervent voorstander is) al genoemd.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo