Mercedes-Benz Vans wil winstgevender zijn dankzij hogere marktpositionering

Mercedes-Benz Vans heeft zijn industriële en commerciële strategie geactualiseerd, met als doel de winstgevendheid te verbeteren tot meer dan 10%. Kostenverlaging (met name door directe verkoop) staat op de agenda, maar ook een meer upmarket positionering en een focus op bepaalde doelsectoren.

Mercedes-Benz Vans zal zich daarom meer gaan richten op bepaalde marktsegmenten, regio’s en distributiekanalen, en dit zal gevolgen hebben voor het productassortiment. Het gamma lichte bedrijfsvoertuigen van Mercedes-Benz zal worden vereenvoudigd en meer dan nu gericht zijn op de premiummarkt. Geografisch gezien wil het merk met de ster blijven groeien in de VS (waar het marktaandeel in vier jaar tijd is gestegen van 8 naar 16 procent), terwijl China het belangrijkste doel zal zijn op het gebied van “luxe personenvervoerders” van het type V-Klasse.

In Europa kan een offensief worden verwacht op het gebied van pakketbezorging met een elektrisch ‘af-fabriek’ model op basis van de nieuwe VAN.EA-architectuur. Dit nieuwe model zal, in de officiële woorden, “in de hogere prijsklassen van de sector” worden gepositioneerd.

Om deze prijspositionering te rechtvaardigen zal Mercedes-Benz Vans de klantenservice intensiveren met bijvoorbeeld nieuwe digitale fleetmanagementdiensten en een mobiele reparatieservice bij de klant. Een nieuwe rol voor agenten waarvan de betrokkenheid bij de verkoop zal worden verminderd omdat Mercedes-Benz Vans tegen 2026 75% van zijn voertuigen rechtstreeks wil verkopen om de kosten te drukken. Klanten zouden hiervan kunnen profiteren in de vorm van hogere kortingen.

Tot slot, en dit is voor niemand een verrassing, zal Mercedes-Benz Vans de introductie van elektrische bestelwagens verder versnellen, aangezien het merk tegen 2030 meer dan de helft van zijn verkopen wil realiseren met dit gamma, dat gebaseerd zal zijn op het nieuwe 100% elektrische VAN.EA-platform dat in 2026 zal worden gelanceerd.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo