CMB.Tech en Ford Trucks bezegelen hun samenwerking rond waterstof

Zo’n drie jaar geleden bouwde CMB.Tech zijn eerste Ford F-Max vrachtwagen om door de motor zo aan te passen dat hij naast diesel ook op waterstof kon rijden. Ford Trucks en CMB.Tech gaan nu een officiële en intensievere fase van samenwerking in.

Als onderdeel van deze samenwerking levert Ford Trucks F-Maxen rechtstreeks aan CMB.Tech, dat ze in zijn werkplaats in het hart van de Antwerpse haven ombouwt naar de dual-fuel (diesel-waterstof) oplossing. “Het conversieproces vereist geen aanpassing aan de motor. Het enige dat wordt toegevoegd is een waterstofinjectiering, ontwikkeld door CMB.Tech, die waterstof in de verbrandingskamer zuigt. Dit betekent dat er minder diesel hoeft te worden ingespoten om de motor van brandstof te voorzien. We installeren ook de nieuwe motorbesturingseenheid,” legt Roy Campe, CTO van CMB.Tech, uit. De conversie omvat ook de montage van de waterstoftanks aan de achterkant van de cabine en eindigt met een kwaliteitscontrole. Het hele proces neemt slechts drie dagen in beslag.

CMB.Tech geeft nog geen informatie vrij over het waterstofverbruik van de omgebouwde trucks, maar het is zeker dat het dieselverbruik sterk vermindert, waardoor de transporteur zijn CO2-uitstoot aanzienlijk kan verlagen en toch een back-upoplossing behoudt, aangezien de motor op elk moment op diesel kan overschakelen als waterstoftanken niet mogelijk is. De twee partners zijn het er echter over eens dat deze dual-fuel oplossing moet worden gezien als een overgang naar aandrijfvormen waarbij alleen waterstof wordt gebruikt, of dat nu in een verbrandingsmotor (ICE) is of via een brandstofcel. “Het concept waaraan we hebben gewerkt is eenvoudig en heeft het potentieel om enorm uit te breiden. Samen met Ford Trucks zijn we klaar om verder uit te breiden in Europa door een koolstofarme, betaalbare en robuuste oplossing te bieden voor lange-afstandsvervoer over de weg,” zegt Roy Campe, CTO van CMB.Tech.

“Bij Ford Trucks zijn we er trots op dat we waterstof ICE-motoren en FCEV’s met één brandstof hebben gelanceerd, en we hebben onlangs de ontsteking van onze ééncilinder waterstof ICE-motor onthuld. We geloven dat deze samenwerking met CMB.TECH aan de dual-fuel oplossing een cruciale benchmark zal zijn voor ons toekomstige werk. We hopen dat deze doorbraak het wijdverbreide gebruik van waterstof ICE-motoren en brandstofcellen zal aanmoedigen, wat zal leiden tot een duurzamere toekomst voor ons allemaal door de vraag naar waterstof te stimuleren en de levering van waterstof te versnellen,” zei Burak Hosgoren, Global Market Director voor West-Europa bij Ford Trucks.

 

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo