Op voorstel van minister Lydia Peeters heeft de Vlaamse regering beslist om het tweede proefproject rond langere en zwaardere vrachtwagens (LZV’s, ook ecocombis genoemd) met 18 maanden te verlengen. Volgens Lode Verkinderen (TLV) werd deze beslissing genomen uit puur administratieve redenen.
Het tweede proefproject loopt in principe tot eind 2024. “Aangezien eventuele nieuwe regelgeving wellicht niet klaar zal zijn tegen 1 januari 2025 beslist de Vlaamse Regering de einddatum van de proef principieel te verschuiven tot uiterlijk 30 juni 2026”, staat in de berichtgeving van de Vlaamse regering.
“Deze beslissing werd genomen omdat de Vlaamse administratie zich realiseerde dat het niet mogelijk zou zijn om op tijd een nieuwe juridische basis te creëren. De verlenging van het proefproject is dus geenszins het gevolg van een evaluatie van het project,” legt Lode Verkinderen uit. Hij is echter van mening dat de twee grote angsten die werden geuit bij de lancering van het eerste proefproject ongegrond waren: “Er is geen omgekeerde modal shift ten voordele van het wegvervoer en er zijn geen statistieken die een negatief effect van ecocombi’s op de verkeersveiligheid aantonen. Sterker nog, ik denk niet dat er in Vlaanderen ongevallen zijn gebeurd met langere wegcombinaties.”
Op Europees niveau gaat het langzaam: volgens Lode Verkinderen lijkt het onwaarschijnlijk dat ecocombi’s veralgemeend zullen worden in heel Europa, maar alleen toegestaan tussen twee lidstaten die ze toestaan, met toepassing van de strengste regel voor grensoverschrijdend transport tussen de twee betrokken landen. Dit zou betekenen dat alleen combinaties van 40 ton worden toegestaan tussen bijvoorbeeld België en Duitsland.