DAF XD zet nieuwe maatstaven in de distributiesector

De DAF XD werd aangekondigd als het grote nieuws op de IAA in Hannover en stelde niet teleur. Met een cabine die een uitstekend zicht rondom biedt, doorbreekt hij de gebruikelijke codes van de distributietruck en wordt hij vanaf het begin gepresenteerd met diesel- en elektromotoren.

Na het briljante succes van de nieuwe langeafstandsreeks gaat DAF Trucks met deze XD een stap verder. Wat de cabine betreft, zijn de overeenkomsten tussen de twee reeksen opvallend. Zodra u aan boord stapt, wordt u getroffen door het zicht dat wordt geboden door de grote gebogen voorruit en de grote zijruiten. Net als bij de XF/XG/XG+ profiteren deze van een ultralage gordellijn en wordt het gevoel van zichtbaarheid nog versterkt doordat de cabine 17 cm lager is geplaatst dan bij de XF en het dashboard taps toeloopt naar de passagiersdeur en de optionele passagiersstoel neerklapt om het zicht door de extra ruit in de deur te maximaliseren. Tot zover de directe visie. Indirect zicht wordt geboden door camera’s van het DAF Digital Vision System (ter vervanging van conventionele spiegels en wide-angle spiegels) en DAF Corner View (ter vervanging van frontspiegels). Ten slotte wordt de bescherming van zwakkere weggebruikers aangevuld met het DAF City Turn Assist-systeem, dat de chauffeur visueel en akoestisch waarschuwt wanneer een voetganger of fietser zich in de dode hoek aan de passagierszijde bevindt. De nieuwe cabine is ook veel aerodynamischer dan de huidige CF. De XD is leverbaar met een Day Cab, een Sleeper Cab en een Sleeper High Cab die 10 m3 interieurvolume biedt.

Diesel en elektrisch

Mechanisch blijft DAF trouw aan de Paccar MX-11 dieselmotoren en de TraXon geautomatiseerde transmissie. De XD begint zijn carrière echter ook met een elektrische aandrijving, die beschikbaar is voor zowel trekkers als bakwagens. De Paccar EX-D1 en EX-D2 elektromotoren bieden vermogens van 170 tot 350 kW, met koppelwaarden van 1200 tot 1975 Nm. Afhankelijk van het motorvermogen is de XD Electric leverbaar met 2, 3, 4 of 5 batterijpakketten, waardoor de batterijcapaciteit kan worden gemoduleerd tussen 210 en 525 kWh. Met 5 batterijpakketten en onder de meest gunstige omstandigheden kan de actieradius volgens DAF meer dan 500 kilometer bedragen. Het laadvermogen bedraagt maximaal 325 kW gelijkstroom en een boordlader met 22 kW wisselstroom is als optie leverbaar. De serieproductie van de nieuwe elektrische trucks start in 2023.

Specifieke reeks voor de bouw

Tot slot grijpt DAF Trucks de introductie van de XD aan om een specifieke subreeks voor de bouwsector te creëren. De XD zal verkrijgbaar zijn als XDC-versie en de XF als XFC. De XDC biedt een oploophoek van 25° en een bodemvrijheid van 33 tot 39 cm. Hij gaat een kwartaal later in productie dan de XD, in het eerste kwartaal van 2023.

Lees alles over DAF Trucks België

DAF Trucks België

video

Bekijk de volledige uitzending – Transport & VAN.TV 62 (Kanaal Z)

Transport & VAN.TV presentatrice Virginie Claes gaat op bezoek bij Paccar Parts Europe in Eindhoven om de vijftigste verjaardag te vieren. Verder nog in deze uitzending:  Een unieke inkijk in de Truck Trading Group Samen Sterk bij DHL Express De goede relatie tussen Mercedes-Benz Trucks en 4D Trans De elektrische transitie door de ogen van […]

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo