50 ton in Vlaanderen: het slechte Belgische verhaal

Afgelopen vrijdag is in het Belgisch Staatsblad de tekst gepubliceerd van het decreet dat het verkeer van combinaties van 48 of 50 ton onder bepaalde voorwaarden in Vlaanderen toestaat. De door Vlaanderen opgelegde voorwaarden zijn echter restrictiever dan die welke in Wallonië gelden, hetgeen de mogelijkheden om in het Waalse Gewest goedgekeurde voertuigen te gebruiken ernstig zal beperken.

Ter herinnering, in Vlaanderen is het mogelijk om tot een toegestane maximum massa van 48 ton te gaan met een zes-assige combinatie indien:

  • de som van de massa’s in beladen toestand onder de assen van de oplegger niet meer dan 25.000 kg is;
  • alle zes de assen voorzien zijn van luchtvering of van een veringsysteem dat als gelijkwaardig met luchtvering is erkend;
  • de afstand tussen de middelpunten van twee achter elkaar geplaatste assen van eenzelfde voertuig of van eenzelfde samenstel ten minste 1,3 m bedraagt;
  • er geen stijve dissel of middenasaanhangwagen wordt gebruikt;
  • beide voertuigen zijn uitgerust met een aslastmeetsysteem;
  • de trekker is uitgerust met Adaptive Cruise Control
  • beide voertuigen minder dan 8 jaar geleden in gebruik zijn genomen (5 jaar voor nulemissievoertuigen).

 

Door het gebruik van een voertuig op alternatieve brandstof of zonder uitstoot, met gebruikmaking van een retarder op de trekker en een speciale uitrusting of een versterkt chassis voor gecombineerd vervoer op de oplegger, kan het MMA worden verhoogd tot 50 ton.

De subtiliteit van het Vlaamse decreet ligt echter in de berekening van een brugformule die verschilt van die welke in Wallonië wordt gebruikt. Volgens de UPTR betekent deze brugformule dat in Wallonië goedgekeurde combinaties beperkt zijn tot 46,642 ton met DeltoPull kipperopleggers en 48 ton met tankopleggers die bijvoorbeeld door Stokota worden geproduceerd. “Om met 48 ton te kunnen rijden, heb je een afstand van bijna 12,80 meter nodig tussen het midden van de stuuras van de trekker en het midden van de achteras van het getrokken voertuig. Dit is bijvoorbeeld onmogelijk met de Delto-Pull kippers, die met een totale lengte van 12,275 meter voldoen aan de Waalse voorschriften,” legt UPTR-directeur Michael Reul uit.

Het omgekeerde is echter niet waar: een combinatie die aan de Vlaamse normen voldoet, kan in Wallonië perfect met een MMA van 50 ton worden bestuurd, zolang de trekker een 6×4 is (in Wallonië volstaat een 6×2 om met 48 ton te rijden).

Lees alles over UPTR

UPTR

video

UPTR ontmoet kmo transport en logistieke ondernemingen

UPTR is de Unie van Professionele Transporteurs en Logistieke ondernemers die de Belgische Transport- en Logistieke ondernemers vertegenwoordigd op een regionaal, nationaal en Europees niveau. UPTR biedt een brede waaier van diensten en juridische bijstand aan en dit alles om de administratieve last van de transport- en logistieke ondernemingen van vandaag te verminderen. “Onze leden […]

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo