ITLB heeft zijn (langverwachte) prognose voor de kostprijs van het wegvervoer in 2022 gepubliceerd. Alle kostenposten stijgen en het resultaat is het hoogste cijfer dat ooit is geraamd: tussen +5,21 en +6,42%, afhankelijk van het soort verbinding.
De stijging zal het grootst zijn in het nationaal algemeen vervoer (+6,42%), voornamelijk als gevolg van een overwaardering van de post “afschrijving van voertuigen” in vergelijking met andere soorten vervoer. Voor stukgoed stijgt de kostprijs met 5,92% en in het internationale vervoer tussen 5,21 en 5,69%.
Deze prognose houdt rekening met de volgende parameters
- voor het rollend materieel, indexering van de salarissen + ARAB en verblijfsvergoedingen met 2,73% op 1 januari 2022, plus een loonsverhoging met 0,4% volgens de loonnorm, plus de bonus van 250 euro en de cadeaubon van 40 euro;
- de aanpassing van de brandstofprijs stemt overeen met de gemiddelde ontwikkeling in de afgelopen 5 jaar;
- een sterke stijging van de prijs van Adblue als gevolg van de stijging van de prijs van de bestanddelen ervan;
- een verlaging van het terug te vorderen bedrag van de accijns op diesel (in het kader van de professionele diesel) van het huidige 247,6158 euro tot 226,9716 euro/1000 l;
- een sterke stijging van de aankoopprijs van voertuigen, die ook een raming van de leveringstermijn voor deze voertuigen weerspiegelt;
- een sterke stijging van de prijs van verzekeringspremies;
- de indexering van de Waalse kilometerheffing (in de orde van 2,2% op 1 januari 2022), plus de indexering van de kilometerheffing die in juli 2022 zal plaatsvinden in Vlaanderen en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
- een verwachte gemiddelde stijging met 2% van de wegentol voor Frankrijk, Italië en Spanje, plus de hypothese van een prijsverhoging voor de tunnel van Fréjus op 1 januari 2022
- de aankoopprijzen van de andere kostenelementen zijn verhoogd met het inflatiepercentage dat door het Federaal Planbureau voor het jaar 2022 is berekend, d.w.z. 2,8%.