Wanneer brengt Volvo Trucks een waterstofaangedreven FH op de markt?

Volvo Trucks test het eerste prototype van de vrachtwagen waarmee het een emissievrije oplossing voor het wegvervoer over lange afstand zal kunnen aanbieden: een FH die is uitgerust met een brandstofcel en dus op waterstof rijdt. Het tijdschema voor de commercialisering lijkt echter nog vrij onzeker.

Om een actieradius van 1.000 kilometer te bereiken en snel te kunnen tanken, zet Volvo Trucks in op de brandstofcel. Alleen al op dit gebied heeft de Zweedse fabrikant zijn krachten gebundeld met die van Daimler Truck AG in de gemeenschappelijke onderneming Cellcentric, die een fabriek zal bouwen in de buurt van Stuttgart in Duitsland. In het geval van het FH-prototype dat momenteel wordt getest, zijn er twee brandstofcellen die tot 300 kW elektriciteit kunnen produceren.

Toen Volvo AB en Daimler Truck hun partnerschap in het brandstofcelproject aankondigden, voorzagen zij de start van de serieproductie in de tweede helft van dit decennium. Volvo Trucks spreekt nu iets voorzichtiger over het einde van het decennium. Tussen 2026 en 2029 zal er uiteraard een groot verschil zijn voor de vervoerders. “Mijn boodschap aan alle transportbedrijven is duidelijk: begin vandaag nog met batterij-elektrisch, biogas en andere beschikbare opties. Brandstofceltrucks zullen dan over een paar jaar een belangrijke aanvulling zijn voor langere en zwaardere transporten,” zegt Roger Alm, voorzitter van Volvo Trucks.

Verschillende factoren kunnen deze houding verklaren: de beschikbaarheid van groene waterstof, de installatie van een netwerk van stations… of de wens om eerst elektrische trucks te verkopen alvorens een vorm van interne concurrentie te creëren. De FH Electric die Volvo Trucks nu al te koop aanbiedt, heeft een actieradius van 300 kilometer en een laadvermogen van 250 kW, maar het is bekend dat dit type voertuig op termijn tot 1 mW zal kunnen worden opgeladen op grond van de MCS-norm die door alle fabrikanten gezamenlijk is ontwikkeld, en dat de capaciteit van de accu’s steeds verder zal toenemen. Op basis van deze factoren (zonder de grid te vergeten, die de toekomstige laadbehoeften van alle voertuigen op de weg zal moeten opvangen) zullen brandstofcelvrachtwagens volgens Roger Alm het meest geschikt zijn voor zware energie-intensieve missies en over lange afstanden, maar ze zouden ook een optie kunnen zijn in landen waar de laadmogelijkheden voor batterijen beperkt zijn.

Lees alles over Volvo Trucks Belux

Volvo Trucks Belux

video

Volvo Trucks FH Aero – Transport & VAN.TV 64 (Kanaal Z – maart 2024)

Volvo Trucks heeft een belangrijke evolutie van de FH-cabine gepresenteerd, die naar voren toe verlengd is om hem aerodynamischer te maken en het brandstofverbruik te verlagen. De Zweedse fabrikant heeft gebruik gemaakt van de speelruimte die de huidige regelgeving biedt voor maximumgewichten en -afmetingen voor vrachtwagens, zoals DAF Trucks heeft gedaan met de XG+ en […]

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo