Castelein Logistics neemt eerste elektrische truck in gebruik

Een Mercedes-Benz eActros 300 rijdt sinds drie weken in het wagenpark van Castelein Logistics in Rekkem. Carl Castelein legt uit hoe het voertuig wordt gebruikt en hoe ingewikkeld het is om de vloot verder te elektrificeren.

“Onze elektrische vrachtwagen wordt gebruikt voor dedicated shuttles tussen twee magazijnen voor een van onze klanten”, legt Managing Director Carl Castelein uit. “We besloten het risico te nemen en zelf de sprong te maken, hoewel de klanten zelf nog steeds een beetje aarzelen. Maar met deze eerste truck kunnen we ervaring opbouwen en ons innovatieve karakter laten zien.”

Voorlopig rijdt de Mercedes-Benz eActros 300 ongeveer 220 kilometer per dag, voornamelijk ’s nachts. Overdag wordt hij opgeladen aan een 40 kW mobiele lader en wordt hij aangedreven door groene stroom die wordt opgewekt door de zonnepanelen van het bedrijf. “Maar het doel is natuurlijk om de actieradius geleidelijk te vergroten tot 280 kilometer door maximaal gebruik te maken van de mogelijkheden van het voertuig,” vervolgt Carl Castelein. “We hebben een chauffeur aan deze truck toegewezen en hij verbetert geleidelijk zijn ecodriving scores dankzij de analysetools van onze partner Eeckhout-Cardoen en Daimler Truck Belux. Natuurlijk zou ik willen dat de vrachtwagen in meerdere ploegen kan rijden, 24 uur per dag, met uitzondering van de oplaadperiodes, maar daarvoor moet de infrastructuur op het industrieterrein in Rekkem worden opgewaardeerd. Er zijn gesprekken aan de gang met andere bedrijven die op de LAR gevestigd zijn, met Fluvius en met Elia, maar het is niet eenvoudig om op dit gebied vooruitgang te boeken.”

In een later stadium, en als het probleem van de oplaadinfrastructuur is opgelost, zou Castelein Logistics elektrisch rijden willen uitbreiden naar niet-dedicated vervoer. “Maar daarvoor moeten we kunnen rekenen op een actieradius van minstens 500 kilometer, zowel in de zomer als in de winter”, legt Carl Castelein uit. Als hij Mercedes-Benz trouw blijft, zou dit in 2025 kunnen gebeuren met de eActros 600.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo