De innovatieve, 100% elektrische oplossing van Q-Care maakte indruk

Dit artikel verscheen in VAN Management 121

Q-Care, het vroegere Goossens Adaptations, is de afdeling van Q-Mobility Group die gespecialiseerd is in de ombouw van voertuigen voor personen met een mobiliteitsbeperking. Het is met zo’n type voertuig waarmee het bedrijf in 2023 de titel van ‘Best VAN Solution’ in de wacht sleepte tijdens Best of VAN.

De ombouw van voertuigen voor vervoer van mensen met een beperkte mobiliteit is een belangrijke activiteit met een stevige sociale impact, omdat het mensen mobiel houdt. Het voertuig waarmee Q-Care in 2023 de titel ‘Best VAN Solution’ in de wacht sleepte, is daarnaast om wel meer redenen bijzonder. Het bedrijf gebruikte als basis voor deze ombouw immers een bestelwagen voor goederenvervoer (N1), maar die basis is bovendien ook nog eens 100% elektrisch. “We verkopen nog altijd meer voertuigen met een traditionele aandrijflijn, maar we zien wel dat de interesse in elektrische voertuigen voor dit soort toepassingen toeneemt,” zegt Katrien Vananderoye, Marketing Manager bij Q-Mobility Group. “Dit soort minibussen verkopen we onder andere regelmatig aan woonzorgcentra, en zij stellen zich vragen rond eventuele toekomstige toegangsbeperkingen voor voertuigen met een dieselmotor in steden.”

Maxus omwille van het rijbereik

Als basis werd een Maxus eDeliver 9 gebruikt, en dat is geen toeval volgens Vananderoye. “In het verleden hebben we ook al voertuigen gebouwd op basis van Maxus-modellen, zoals de EV80, maar het rijbereik van de eDeliver 9 is veel groter. Daarom was dat een ideale basis om te gebruiken,… alleen is hij in Europa enkel verkrijgbaar als bestelwagen. Er kroop dus heel wat werk in de ombouw.” Dat bevestigt ook Steven Goossens, director product development bij Q-Mobility Group. “Het feit dat het een relatief nieuw merk is, betekent dat we op relatief korte termijn veel zoekwerk moesten verrichten om bruikbare oplossingen te vinden, die we in sommige gevallen ook herwerkt hebben om ze passend te maken. Daarnaast moesten we ook zelf producten ontwikkelen, zoals een op maat gemaakte dakhemel. En zoals steeds bij de ombouw van elektrische voertuigen moesten we het gewicht in het oog houden.”

Het eindresultaat is een elektrische bus met plaats voor 9 personen, inclusief twee rolstoelen. Omdat het basisvoertuig een N1 was, moest de ombouw in tweede fase gehomologeerd worden als voertuig voor personenvervoer. Geen sinecure, gezien de strenge veiligheidsvoorschriften, en de jury van de ‘Best VAN Solution’ was dan ook onder de indruk. Het winnende voertuig, dat als demo ontwikkeld werd, is ondertussen verkocht aan een klant. De interesse is er dus, en bij Q-Care wordt er dan ook gewerkt aan bijkomende exemplaren.

_

Het basisvoertuig

Maxus maakt deel uit van de Chinese SAIC-groep en is gespecialiseerd in elektrische bedrijfsvoertuigen, al zit er naast de eDeliver 3, de eDeliver 9 (die trouwens ook met een dieselmotor verkrijgbaar is als Deliver 9), de T90 EV pick-up en de EH300 7,5 ton vrachtwagen sinds kort ook een luxueuze elektrische minibus voor personenvervoer in het gamma. De eDeliver 9 die Q-Care gebruikte voor de winnende ombouw, is verkrijgbaar met een keuze uit 3 batterijvarianten (65, 72, 89 kWh), waarbij de versie met de grootste batterijcapaciteit een rijbereik biedt tot 405 km, gemeten volgens de WLTP-cyclus.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo