Volvo Trucks presenteert een nieuwe VNL in de VS

Het is niets minder dan het vlaggenschip van het Amerikaanse gamma van Volvo Trucks, dat na zes jaar ontwikkeling net volledig vernieuwd is: de VNL heeft een verbeterde zuinigheid, veiligheid en prestaties… en Volvo Trucks gebruikt voor het eerst camera’s in plaats van achteruitkijkspiegels.

Wat opvalt op het eerste gezicht is de aerodynamische vorm van de voorruit en het radiatorrooster met schuine motieven. De V-vormige koplampunits doen denken aan die van de FH in Europa, maar de grootste verrassing is dat camera’s voor het eerst de achteruitkijkspiegels vervangen bij Volvo Trucks. Dit is echter maar een halve verrassing, want de VNL heeft ook dodehoekspiegels aan beide zijden, op de motorkap of op de deur, afhankelijk van het type cabine (er zijn er zes). Volgens Volvo Trucks is deze meer aerodynamische cabine 10% zuiniger.

Mechanisch gezien heeft de D13-motor een aantal verbeteringen ondergaan om het brandstofverbruik te helpen verlagen en is verkrijgbaar in vier vermogensniveaus tussen 405 en 500 pk, met een maximumkoppel tussen 2.370 en 2.640 Nm. Volvo Trucks belooft 30% sneller schakelen met de nieuwe versie van de I-Shift versnellingsbak. Op dit moment is er nog geen elektrische versie, maar het nieuwe platform is ontworpen voor elektrische aandrijving met batterijen of brandstofcellen. Ondertussen is de belangrijkste technische innovatie de omschakeling van 12 naar 24 volt, een primeur in de Verenigde Staten.

Een nieuwe luchtvering met de naam GRAS (Global Rear Air Suspension) vermindert de rol- en hellingshoeken, verbetert de zijdelingse stabiliteit en verhoogt het rijcomfort, in combinatie met het Volvo Dynamic Steering-systeem. Bij stilstand kan de bestuurder de ophanging op drie verschillende manieren instellen, afhankelijk van de laad- en losomstandigheden.


Hoe zit het met de nieuwe FH?

De introductie komt een week voordat Volvo Trucks een sterk herziene versie van de FH voor de Europese markt onthult. Dit roept de vraag op of een aantal van de verbeteringen die aan de VNL zijn doorgevoerd ook op de nieuwe FH te vinden zullen zijn: het is zeer waarschijnlijk dat we camera’s in plaats van achteruitkijkspiegels zullen zien, de nieuwe cabine zal zeker aerodynamischer zijn (niet in de laatste plaats omdat Volvo Trucks gebruik zal maken van de speelruimte die de huidige regelgeving voor maten en gewichten biedt om de cabine aan de voorkant te verlengen – de teaservideo’s laten hier geen twijfel over bestaan) en we zullen zien of de GRAS-luchtvering ook op de Europese modellen zal worden gemonteerd. Het antwoord op maandag 29 januari!

Lees alles over Volvo Trucks Belux

Volvo Trucks Belux

video

Volvo Trucks FH Aero – Transport & VAN.TV 64 (Kanaal Z – maart 2024)

Volvo Trucks heeft een belangrijke evolutie van de FH-cabine gepresenteerd, die naar voren toe verlengd is om hem aerodynamischer te maken en het brandstofverbruik te verlagen. De Zweedse fabrikant heeft gebruik gemaakt van de speelruimte die de huidige regelgeving biedt voor maximumgewichten en -afmetingen voor vrachtwagens, zoals DAF Trucks heeft gedaan met de XG+ en […]

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo