Volvo Trucks heeft besloten een einde te maken aan de uitstoot van schadelijke stoffen van het gamma tegen 2040. Er worden drie perspectieven overwogen om in te spelen op alle vragen van de klanten, maar in 2023 is daarvan alleen de elektrische aandrijving al beschikbaar. Maar wat is zo’n FH Electric waard op de weg?
Er kan nog geen sprake van zijn om ons gebruikelijk testparcours af te leggen met een elektrische trekker. Vandaar dat we achter het stuur kropen van een FH Electric voor een rit door het mooie Vlaamse achterland.
Cabine. De elektrische versie onderscheidt zich enkel door de vermelding Electric op de grille, boven de voorruit en op de flanken. De cabine zelf onderging geen enkele verandering sinds de voorgaande testen. Het instrumentenbord werd licht aangepast met enkele knoppen extra maar vooral een centraal scherm dat de snelheid, informatie over het verbruik en het opladen, alsook het gekozen prestatieniveau weergeeft.
Accu’s. De ruimte die vrijkwam door de afwezigheid van een dieselmotor en de tanks voor brandstof en AdBlue wordt nu ingenomen door de Module Under Cab (MUC) die de waterpomp, de omvormer, de transformator en de compressor omvat. Zes NCA-accu’s (Nickel Aluminium Cobalt) zijn verdeeld over verschillende plaatsen van het chassis binnen de wielbasis. Omdat ze elk 500 kg wegen blijft er een extra gewicht tegenover een klassieke FH (zonder de brandstof). De accu’s hebben een totale capaciteit van 540 kWh, wat een voldoende autonomie moet garanderen voor regionale verplaatsingen. De veiligheid van de verschillende elementen verbonden met het elektrisch rijden is uiteraard maximaal.
Motorisering. Twee of drie elektrische motoren worden gecombineerd met de beroemde geautomatiseerde I-Shift versnellingsbak, maar dan zonder koppeling. Het totale vermogen bereikt 666 pk (490 kW) en wordt in toom gehouden door een uniek antislip systeem, dat tevens werd ontwikkeld voor het rijden op gladde oppervlakten. Het koppel van 2400 Nm is onmiddellijk beschikbaar.
Rijindrukken. Het is een nieuwe gewoonte, het wegrijden gebeurt in alle stilte. Men moet niet meer op het gehoor ageren maar wel met de ogen! Waar een druk op het gaspedaal het voertuig in beweging zet, is het des te opvallender hoeveel vlotter dat gaat in vergelijking met een diesel, waardoor bijvoorbeeld een kruispunt sneller kan ontruimd worden.
Tijdens het rijden worden de verschillende versnellingen weinig gebruikt, want van meet af aan is het maximale koppel aanwezig. Het is mogelijk te starten in tiende, over te schakelen naar elfde versnelling en vervolgens de twaalfde. Verschillende rijmodi combineren prestatieniveaus, comfort of energieverbruik naar wens. Een logo op het centrale scherm deelt de chauffeur mee voor welke modus hij heeft gekozen. Onderweg valt vooral de ongebruikelijke stilte van functioneren op, enkel verstoord door windgeluid of het geluid van het koelsysteem. Onder alle omstandigheden is de soepelheid aanwezig.
Prestaties en verbruik. Men moet er niet alleen aan wennen om zo weinig mogelijke energie te gebruiken, maar ook om er te produceren waar dat mogelijk is. Van zodra het reliëf bergaf gaat, kunnen de accu’s opgeladen wordt terwijl men zijn snelheid controleert. Daarvoor wordt de hendel gebruikt die normaal dient voor de VEB of men drukt kort op het rempedaal om de energierecuperatie sterk of minder sterk in te zetten. Die ‘tab to brake’ functie kan benut worden bij om het even welke snelheid, maar men moet er geen misbruik van maken, want dan wordt het traagheid zonder impact op het verbruik. Uiteraard kan de chauffeur ook gebruik maken van zijn Cruise Control in combinatie met I-See. De Down Hill functie maakt veilige afdalingen mogelijk, maar de chauffeur moet er zich rekenschap van geven dat dit regeneratief remmen primordiaal is voor de autonomie en soms is terugschakelen daarbij de beste optie. Noteren we tevens dat er van I-Roll hier geen sprake meer is.
Resultaten. Ons parcours was samengesteld uit doorgaande wegen met slechts weinig autosnelweg, eigenlijk conform de wegen die een dergelijk voertuig in de regionale distributie zal voorgeschoteld krijgen. Op het eind van de test hadden we precies 154,8 km afgelegd. We hadden daarbij 220 kWh verbruikt voor een gemiddelde snelheid van 50 km/u. We konden bovendien 51 kWh energie terugwinnen. Een dergelijk resultaat vraagt evenwel een solide opleiding bij de aflevering van de vrachtwagen. Het zal ook beter zijn om niet constant van chauffeur te wisselen om onaangename verrassingen te voorkomen.
Conclusie. Deze FH Electric heeft ons bewezen dat hij geschikt is voor regionale opdrachten, niet alleen in alle stilte, maar ook nog eens zonder enige uitstoot van koolstof. Het enige punt waarover we geen advies kunnen uitbrengen is het energieverbruik.