Daimler Truck en Linde nemen tankstation voor vloeibare waterstof in gebruik

Daimler Truck heeft voor zijn toekomstige brandstofceltrucks gekozen voor vloeibare waterstof, in tegenstelling tot de meeste concurrenten die voor gasvormige waterstof hebben gekozen. Deze keuze impliceert de ontwikkeling van specifieke tankoplossingen, en dat is precies wat de fabrikant heeft gedaan in samenwerking met Linde Engineering.

Volgens Daimler Truck heeft het gebruik van vloeibare waterstof een aantal voordelen: grotere opslagdichtheid, grotere actieradius, sneller tanken, lagere kosten en een grotere energie-efficiëntie. Met het sLH2-proces dat Daimler Truck en Linde Engineering samen hebben ontwikkeld, kan een tank van 80 kg in tien tot vijftien minuten worden bijgetankt, waardoor een vrachtwagen van 40 ton een actieradius van 1.000 km krijgt. De benodigde investering voor een tankstation zou ook twee tot drie keer lager zijn en de bedrijfskosten zouden vijf tot zes keer lager zijn.

De sLH2-technologie is uniek omdat ze gebruik maakt van een pomp die de druk van de vloeibare waterstof licht verhoogt, waardoor deze in onderkoelde vloeibare waterstof van -253°C verandert. In deze toestand is er minder energieverlies tijdens het tanken. Bovendien is er geen gegevensoverdracht nodig tussen het tankstation en het voertuig en is er geen speciale veiligheidsapparatuur nodig. Deze technologie is beschikbaar voor alle geïnteresseerde partijen via een ISO-norm.

Het eerste openbare sLH2 proefstation werd gisteren ingehuldigd in Wörth am Rhein, vlakbij de Daimler Truck fabriek. Het heeft een capaciteit van 400 kg vloeibare waterstof per uur en verbruikt ongeveer 30 keer minder energie dan conventioneel tanken met gasvormige waterstof. Hij neemt 50 m2 in beslag (de dispenser niet meegerekend) en kan worden gebruikt in configuraties waarbij meerdere vrachtwagens parallel of rug-aanrug worden getankt.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo